وکتور گنبد عالی ابرکوه


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۲۹ آذر ۱۳۹۹
نوع فایل
zip
حجم فایل
1 مگابایت
تعداد صفحات
Ai , Eps
تعداد بازدید
2260 بازدید
۲۰,۰۰۰ تومان ۱۸,۰۰۰ تومان

دانلود وکتور گنبد عالی ابرکوه

شما می توانید از این وکتور ( وکتور وکتور گنبد عالی ابرکوه) در ابعاد بسیار بزرگ برای کارهای گرافیکی مثل موشن گرافیک ها، پوستر ها، بنر ها، بروشو ها  و انواع طرح های گرافیکی خود استفاده کنید.

گنبد عالی ابرکوه
دانلود وکتور گنبد عالی ابرکوه

در میان اثرهای تاریخی استان یزد گنبد عالی ابرکوه نخسیتن بنای  تاریخی بشمار می رود که علی فیروزان برای پدر خود عمیدالدین شمس الدوله ساخته است واین بنا برای مسافران نوروزی دیدنی است.
این بنا آرامگاه امیرعمید الدین شمس الدوله دیلمی و مادرش از طایفه هزار اسب بوده که به دستور فرزندش فیروزان به سال ۴۴۸ ساخته شده است و در سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیداست .
این بناهای سنگی دوره دیلمیان از نفایس هنر معماری ایران روی تپه ای مشرف برجاده ابرکوه به بخش بهمن واقع شده است.
گنبد عالی نمونه های جالب معماری در نوع خود محسوب می شود که بصورت هشت ضلعی از سنگ و ساروج بنا شده و در پایه گلوی گنبد بصورت مدور درمی آید و گنبد برفراز آن قرار دارد. پایه این گنبد هشت گوش اضلاع کوچکتر ۴/۵ متر و اضلاع بزرگتر ۶/۸ متر و ضلع بین این دو ۲/۳ متراست.
درپای گلوی گنبد از خارج دورا دور کتیبه ای به خط کوفی بنائی دیده می شود که حروف آن را با آجر تراشیده و در داخل متن کتیبه کار گذاشته اند.
در داخل گنبد سرداب وسیعی دیده می شود که مدخل ورودی آن نیز در داخل گنبد قرار دارد که مقبره مدفن عمیدالدین شمس الدوله نوه نصربن حسن بن فیروزان دیلمی است که در دوره حکومت سلجوقیان به حکومت ابرکوه منسوب شده است.
از نظر طرح بنای مذکور شبیه بناهای قرون سوم و چهارم هجری شمال ایران است که بوسیله عمید الدین شمس الدوله بنا شده است و از دودمان دیلمیان می باشد.
ارتفاع طاق نماها ۶ /۱ و در هشت گوش هشت ترنبه تعبیه و پایه هشت گوش تبدیل به دایره می شود و گنبد کروی کامل بصورت دورچین برفراز آن قراردارد.
مصالح ساختمانی بنا سنگهای طبیعی کوهستان و ساروج است این بنای جالب برفراز صخره های طبیعی کوهستان بنا شده است و به همین جهت با وجود زلزله های پی درپی که درابرکوه به وقوع پیوست کوچکترین خللی در ارکان آن بوجود نیامد. منبع

  راهنمای خرید:
  • توجه داشته باشید که فقط 5 بار و به مدت 24 ساعت قادر به دانلود این فایل می باشید و پس از آن لینک دانلود از بین خواهد رفت.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.